söndag 30 september 2012

Lystring.

Hej alla ni kloka människor där ute. Jag vet att de flesta av er inte vill lämna några kommentarer men just idag vill jag gärna ha tips. Är det någon som inte vill ge sig tillkänna så går det jättebra att vara anonym.

Jag behöver tips på böcker om barnuppfostran och psykologi kanske. Något som kan göra mig lite klokare och som kan få mig att spinna vidare mina egna tankar på. "Barnaboken" av Anna Wahlgren har jag men till den författaren känner jag ingen tillit. Jesper Juul har jag eg aldrig läst bortsett från någon föräldraspalt här och där.
Det är svårt med barn och det är svårt att veta om man alltid gör rätt. Jag tycker att det är viktigt att göra skillnad på fogliga/tysta/lydiga/duktiga barn och lyckliga barn. I många ögon anses ett "duktigt" barn vara beviset på ett bra föräldraskap, att man lyckats. Jag tänker att det är lättare att uppfostra ett duktigt barn, än ett tryggt barn med god självkänsla och egenvärde, där krävs det mer eftertanke. Att ha ett välmående barn är såklart viktigast men gärna får det ju vara kombinerat med ett barn som är hyfsat skötsamt emellanåt :).

Så, har ni några tips? Eller några inte-tips på böcker?

5 kommentarer:

Karin N sa...

hmm..jag får återkomma ;)

Emma sa...

Gör det ;). När vi får lön (min kom och försvann lika fort) så kan vi gå ut och äta?! Jag behöver komma hemifrån lite och gärna med ett rart sällskap :).

Karin N sa...

absolut! det vore trevligt =)

Vonka sa...

Jesper Juul, har jag läst tre böcker av. Sjukt bra tycker jag :-)

Emma sa...

Tack Veronica, vilka böcker? Känner till "ditt kompetenta barn", rekommenderas?

Skicka en kommentar